Sivas Katliamının Müzikte İfade Buluşu
Gülden Şahin Değirmenci
Bu çalışmada kolektif travma ile ilgili müzik üretiminin anlamını ve işlevini bulmayı amaçlanmaktadır. Çalışmada kolektif travma olarak Sivas Katliamı seçilmiş ve Sivas Katliamı ile ilgili müzik üretiminin anlamı ve işlevi, kolektif travma, baş etme ve dayanıklılık bağlamlarında araştırılmıştır.
Çalışmaya Sivas Katliamı sonrasında yapılan şarkılarda icracı, besteci ve/veya söz yazarı olarak çalışmış 9 müzisyen katılmıştır. Katılımcılarla yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve görüşmelerden elde edilen bulgular Yorumlayıcı Fenomenolojik Analiz yöntemi ile derinlemesine analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarında; “katılımcıların kimlik tanımlamaları”, “müziği seçmek”, “müziğe yüklenen anlam”, “travmatik yaşantılar” ve “travma ve sanat üretimi” olmak üzere beş ana tema bulunmuş ve bulgular baş etme, dayanıklılık, kolektif aidiyet ve kolektif bellek açısından ele alınarak tartışılmıştır.
Katılımcılar için müzik bir baş etme yöntemidir ve onları travmalara karşı daha dayanıklı yapmıştır. Sivas Katliamı ile ilgili ürettikleri müzik ise hem bu travma ile baş etmelerine yardımcı olmuş hem de kolektif bellekte yer alarak geçmişle hesaplaşma için alan oluşturmuştur. Ayrıca, Sivas Katliamı sonrası müzik üretiminin bu kişiler için yas tutma, hatırlama ve adalet talep etme gibi anlamları vardır.
Anahtar Kelimeler: kolektif travma, travma ve müzik, kolektif bellek, baş etme, dayanıklılık
Çalışmaya Sivas Katliamı sonrasında yapılan şarkılarda icracı, besteci ve/veya söz yazarı olarak çalışmış 9 müzisyen katılmıştır. Katılımcılarla yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve görüşmelerden elde edilen bulgular Yorumlayıcı Fenomenolojik Analiz yöntemi ile derinlemesine analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarında; “katılımcıların kimlik tanımlamaları”, “müziği seçmek”, “müziğe yüklenen anlam”, “travmatik yaşantılar” ve “travma ve sanat üretimi” olmak üzere beş ana tema bulunmuş ve bulgular baş etme, dayanıklılık, kolektif aidiyet ve kolektif bellek açısından ele alınarak tartışılmıştır.
Katılımcılar için müzik bir baş etme yöntemidir ve onları travmalara karşı daha dayanıklı yapmıştır. Sivas Katliamı ile ilgili ürettikleri müzik ise hem bu travma ile baş etmelerine yardımcı olmuş hem de kolektif bellekte yer alarak geçmişle hesaplaşma için alan oluşturmuştur. Ayrıca, Sivas Katliamı sonrası müzik üretiminin bu kişiler için yas tutma, hatırlama ve adalet talep etme gibi anlamları vardır.
Anahtar Kelimeler: kolektif travma, travma ve müzik, kolektif bellek, baş etme, dayanıklılık
Konuşmacı Hakkında:
Uzm. Psk. Gülden Şahin İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde Psikoloji Lisans Programını ve Travma ve Afet Çalışmaları Uygulamalı Ruh Sağlığı Tezli Yüksek Lisans Programını "Kolektif Travma Sonrası Müzik Üretiminin Anlamı ve İşlevi: Sivas Katliamı Örneği" başlıklı teziyle tamamlamıştır. İstanbul Üniversitesi Psikiyatri Ana Bilim Dalı Ruhsal Hastalarla Sanat Terapisi ve Rehabilitasyon Programında eğitim almıştır. Somatik Deneyimleme Programı ileri seviyede bir uygulayıcı adayıdır, şu an ileri seviye son modül tarihine kadar eğitim sürecine devam etmektedir. Psikodinamik yaklaşımı temel alarak sanat terapisi ve somatik deneyimleme uygulamalarını terapi süreçlerine entegre etmektedir. Yetişkin ve çocuk-ergen bireylerle çalışmaktadır.